Direct naar content

Maatschappelijk ondernemen binnen de kerntaken

Hoe hou je als corporatie in deze moeilijke tijden je sociale ambities overeind? In de reeks publicaties over Maatschappelijk Ondernemen van Aedes is een nieuw essay gepubliceerd getiteld 'Maatschappelijk Ondernemen binnen de kerntaken' (MO-pdfreeks nr 21). Hierin geven Klaas Mulder, Mieke Hanemaaijer en Jan-Dirk de Boer (allen Laagland'advies) een andere kijk op sociale vernieuwing.

Met dit essay roepen zij corporaties op hun inzet en energie te richten op dat waar ze goed en gedreven in zijn en zich daarmee te onderscheiden als maatschappelijk ondernemer. Zij laten zien, dat corporaties die twijfelen tussen 'stenen stapelen' en 'sociale stijging in de wijkaanpak' nog een derde mogelijkheid hebben: de kerntaken zo inrichten, dat huurders maximaal ruimte krijgen voor opvoeden, leren en werken. Door bij het bouwen, verdelen, beheren en vervangen van huurwoningen meer te sturen op wat opvoeders en ondernemers nodig hebben, kunnen riskante uitstapjes buiten het wonen vermeden worden, maar hoeven de sociale ambities niet te worden losgelaten. Denk daarvoor binnen uw kerntaken 'out of the box' en blijf zo bijdragen aan de ontwikkelingskansen van uw huurders!

Het essay geeft veel voorbeelden van sociale innovaties binnen 'wat moet van Meijerink'. Klik hier voor de pdf.

Voor meer informatie over maatschappelijk ondernemen binnen de kerntaken en/of de kerntakendynamo neemt u contact op met Klaas Mulder, Mieke Hanemaaijer of Jan-Dirk de Boer via telefoonnummer 030 692 70 90.

Lees meer: Drie voorbeelden van een kerntaken oriŽntatie uit de praktijk van Laagland'advies